Soms zeggen wij ‘nee’ tegen een nieuwe opdracht
20 maart 2023 
in Blogs
1 min. leestijd

Soms zeggen wij ‘nee’ tegen een nieuwe opdracht

Wat? Waarom zou je dat doen?

“Ik zit nu parttime als Interim Corporate Recruiter bij een klant in de techniek. Één van de vacatures waarvoor ik aan het werven ben, is een Junior Controller. De werving is net gestart, zowel via een campagne als door actieve sourcing. Nu belt een andere vaste klant met de vraag of ik wil helpen bij de invulling van een Junior Controller. Een vergelijkbaar profiel. De klanten zijn gevestigd op 20km afstand van elkaar en de functie betreft dezelfde specificaties. Mijn antwoord was daarom ‘nee’. Wij willen namelijk niet dat onze klanten met elkaar concurreren.

Geen verliezers
Wij werven altijd vanuit de klant, dus met naam en logo van de klant. Wanneer 2 vergelijkbare vacatures, van 2 verschillende bedrijven, dezelfde naam en telefoonnummer als contactpersoon hebben, is dat verwarrend voor mogelijke sollicitanten. Daarnaast zullen ze kiezen voor 1 van de 2 óf hun kans willen vergroten en op beide vacatures reageren. Welke partij moet ik dan voorrang geven? Bij allebei uitnodigen en het aan de kandidaat overlaten? No way, dat vind ik niet eerlijk ten opzichte van de ‘verliezende’ partij. Dat is in mijn ogen valse hoop geven, bovendien vanuit hun eigen corporate recruiter. En hoe zou ik dat dan moeten doen met actieve sourcing? Dezelfde kandidaat 2x benaderen, vanuit 2 verschillende bedrijven en hopen dat deze ergens toehapt? En dan het lot laten bepalen met het risico dat ik tegen de verliezende klant moet zeggen: ‘sorry, maar ik heb die geweldige kandidaat, die je graag aan wilde nemen, bij een andere klant aangenomen.’ Ik denk dat deze klant daar niet zo blij mee zou zijn en dat ik uiteindelijk, op de lange termijn, de grotere verliezer ben.

Natuurlijk weet ik dat veel recruiters dit wel (zouden) doen. Ik niet. Ik vind het simpelweg geen eerlijke manier van zaken doen. En dat is bij iRecruit 1 van de 5 zekerheden: eerlijk samenwerken. Wij garanderen onze klanten tenslotte geen addertjes onder het gras.

Overigens: de klant tegen wie ik ‘nee’ heb gezegd vond dat juist erg fijn! Ik werd zelfs gevraagd om contact op te nemen, zodra de vacature bij de andere klant is ingevuld. Deze vorm van recruitment kent geen verliezers. Wel zo prettig voor iedereen.”

Over de schrijver