Praatjes vullen wél gaatjes

Praatjes vullen wél gaatjes!

Onlangs was ik voor het eerst een hele dag bij een klant met veel vacatures en een laag gewaardeerd werkgeversmerk. Aan mij de taak om dit op te lossen. De klant vroeg wat ik heel de dag ging doen als start van deze oplossing. “Praten” zei ik. En verder? “Niets”. Dat begreep hij niet helemaal. Ik zal het uitleggen.

Om een werkgever beter in de markt te kunnen zetten en meer mensen enthousiast te maken om hier te komen werken, moet ik allereerst deze werkgever leren kennen. Waar sta je voor? Wat is je visie/missie/doelstelling? Hoe onderscheid je je van de concurrent? Hoe is je organisatie ingericht? Wat is de cultuur? Wat maakt het leuk om hier te werken? Wat heb je, naast primaire voorwaarden, nog meer te bieden? Enzovoort, enzovoort.

De antwoorden op deze vragen krijg ik alleen door de vragen te stellen. Door met iedereen in de organisatie in gesprek te gaan en een goed beeld te vormen. Dat beeld vertaal ik vervolgens naar de markt. In de vorm van heldere, pakkende, informatieve teksten of filmpjes voor vacatures of voor een ‘werkenbij’ website. Op die manier geef je antwoord op vragen die ook bij (latente) werkzoekenden leven: ze willen, voordat ze solliciteren, graag een beeld hebben van een potentiële werkgever. Is dit beeld te vaag of het spreekt ze niet aan, dan zullen ze niet solliciteren…..

Praatjes vullen dus wel degelijk gaatjes, of in dit geval: vacatures!