076-7002090

15 seconden om te “shinen” voor een baan!?

8 januari 2015

http://nos.nl/op3/artikel/2011919-vijftien-seconden-shinen-voor-een-baan.html

Ik zag het bovenstaande item van de week in korte vorm voorbij komen bij de NOS op tv en toen was mijn eerste reactie: “Echt!? Is dit de toekomst? Gaan we hier het verschil mee maken? Dat zal toch niet? Oppervlakkigheid ten top!”. Het hele artikel bleek genuanceerder (!).

Niet voor iedere functie dus

Mijn compagnon Frank Ingenbleek is de recruiter van onze onderneming en toen ik ‘m naar zijn mening vroeg, was zijn eerste reactie niet heel veel anders dan de mijne. En wat later: “Het kan een toegevoegde waarde zijn als het om een creatieve functie of sales functie gaat, waarbij jezelf presenteren / verkopen / overtuigen centraal staat. Anders zie ik geen toegevoegde waarde.” Niet voor iedere functie dus. Een punt wat in het artikel ook heel nadrukkelijk gemaakt wordt.

Het gaat om de inhoud


Waar ik zelf nog niet eens bewust aan gedacht had bij mijn eerste reactie, maar wat ik zeker een goede opmerking vond, was de constatering dat uit onderzoek (http://nos.nl/artikel/2008218-mooi-zijn-loont-meer-dan-een-diploma.html) blijkt dat aantrekkelijke mensen een streepje voor hebben bij een sollicitatie. Je weet dat de psyche van de mens zo in elkaar zit, maar persoonlijk kan ik daar niet goed tegen. Het gaat om de inhoud vind ik. Simpel gezegd: je kijkt naar wat een organisatie nodig heeft qua vakkennis en je kijkt of de sollicitant qua persoonlijkheid bij het bedrijf past. En vaak is dat laatste belangrijker voor succes dan het eerste. Vakkennis kan je gaandeweg leren en/of uitbreiden. Wanneer iemands persoonlijkheid niet bij een organisatie past, is de kans op succes veel kleiner, want dat is vaak een gegeven wat zich zelden laat aanpassen of sturen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat vakkennis niet belangrijk is, maar dat even terzijde. Het punt wat de schrijver van het artikel hier mee maakt, onderstreepte voor mij wel het gevoel van oppervlakkigheid over een filmpje van 15 seconden.

Moet je niet gewoon heel snel kunnen praten?


Ik weet uit ervaring hoe lastig een elevator pitch kan zijn. Ga in een gemiddelde sales training zitten en je krijgt daar 30 seconden voor. Die zijn al héél snel voorbij. Met 15 seconden, moet je volgens mij ook nog eens heel snel praten, want anders kom je niet verder dan je naam en dat je “héél graag voor iemand komt werken”. Frank zei ook al direct: “In 15 seconden kan je veel te weinig kwijt.” Motivatiebrieven worden 9 van de 10 x niet gelezen door recruiters. Simpelweg omdat ze daar vaak de tijd niet voor hebben. Alleen bij cv’s waar de recruiter nieuwsgierig wordt naar het waarom van een kandidaat wordt de motivatiebrief erbij gepakt. Klinkt misschien hard voor de mensen die veel tijd en energie in een motivatiebrief stoppen, maar het is de realiteit. Als ik het aan Frank vraag, dan wil hij ook echt iets uit zo’n motivatiebrief kunnen halen. “Ik denk dat zo’n filmpje me dan niet genoeg informatie kan geven.”

Vooroordelen

Misschien ligt daar dan juist wel de uitdaging voor de sollicitant om zich te onderscheiden van de rest? Mmmm, zou kunnen, maar ik ben bang dat het dan inderdaad terugvalt naar hoe iemand er uitziet en zich presenteert. De kans dat iemand blijft hangen in zijn of haar persoonlijke vooroordelen is reëel aanwezig, denk ik. Bij een eerste ontmoeting schijn je er een paar seconden over te doen om je mening over iemand te vormen en de rest van de tijd ben je onbewust bezig met het naar jezelf bevestigen van deze mening. Ik denk dat je je als bedrijf tekort doet, als je mensen hierop beoordeeld. Ook voor functies waar presentatie skills belangrijk zijn. Presenteren is namelijk iets wat je kunt leren. En zeker als je het een paar keer kunt oefenen. Mensen die in eerste instantie niet goed overkomen op film, kunnen in gezelschap veel beter uit de verf komen, omdat ze bijvoorbeeld goed zijn in interactie met hun publiek. Dat is voor een camera heel anders en daarmee kan je een goede kandidaat dus onterecht afwijzen. Tegelijkertijd kan iemand die slecht is in presenteren, het filmpje zó goed voorbereiden en oefenen dat het heel gelikt overkomt terwijl ze totaal ongeschikt zijn. Iedereen is wel eens iemand tegengekomen, waarbij je in eerste instantie dacht: “Wat is dit nou weer voor figuur?” en naarmate je langer met deze persoon praatte, hoe meer waardering je hier voor kreeg. Is 15 seconden daar lang genoeg voor? Ik betwijfel het… En dan heb ik het nog niet eens over de inhoud.

Ga je hier de juiste mensen mee uitnodigen?

Al met al twijfel ik aan dit nieuwe fenomeen. Aan het nut ervan. Het is een leuke gimmick, maar of bedrijven hierdoor de juiste mensen gaan uitnodigen voor een gesprek, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Onbewust vorm je al snel een vooroordeel, wat niet altijd terecht is. Zie ook mijn eerste reactie op het item wat voorbij kwam (in ongeveer 15 seconden) op het NOS journaal. Het artikel in de link was al een stuk genuanceerd dan de tv. Ik blijf sterk van mening dat je je uitnodiging voor een sollicitatiegesprek moet verdienen op basis van inhoud en niet op basis van uiterlijk. Ik geef je dan graag wat meer tijd om jezelf de eerste keer te presenteren!

Deel dit artikel:

Trackback van jouw site.

Meer weten?

Mail ons of bel naar: 076 700 20 90
Deel dit artikel:

Bel mij terug

Geef je nummer en wij bellen jou terug:

Volg ons ook op: